سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیینه تاریخ

معرفی کتاب وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین علیهما السلام - آیینه تاریخ

سید محمد احسانی
آیینه تاریخ

معرفی کتاب وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین علیهما السلام

اسم کتاب : وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین علیهما السلام

نویسنده: سید محمد احسانی

ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

تیراژ: هزار نسخه

سال انتشار: زمستان 1392ش.

قیمت: 13500 تومان

معرفی تفصیلی

این کتاب در یک مقدمه و هفت فصل تنظیم یافته و در آخر از مطالب مطرح شده در کتاب ، جمع بندی و نتیجه گیری شده است.

در مقدمه علاوه بر تبیین ، بیان روش ، اهداف ، سؤالات و فرضیه های تحقیق ، جرافیای انسانی شیعیان در عصر صادقین علیهما السلام در عراق نیز بازشناسی شده است.

فصل اول: کلیات

 در این فصل حضرت امام باقر علیه السلام ، حضرت امام صادق علیه السلام ، عراق و شیعه بصورت مختصر معرفی شده است. در این فصل و در بخش شیعه به پیدایش شیعه در عصر حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و چگونگی تداوم آن تا عصر صادقین علیهماالسلام پرداخته شده است.

فصل دوم: پیشینه تشیع در عراق

در این  فصل پیشینه تشیع در عراق همچون پیدایش و عوامل رشد شیعه در عراق و حوادث و محنت های شیعیان همچون فاجعه کربلا، قیام توابین ، قیام مختار و ستم های بنی امیه مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم: اوضاع اعتقادی شیعیان عراق

در این فصل اوضاع اعتقادی شیعیان بحث شده است ؛ اینکه چه نحله های فکری در عصر صادقین علیهما السلام چه بوده و شیعیان چه عقایدی داشته و امام باقر و امام صادق علیهماالسلام چه نقشی در ایجاد و تصحیح شیعیان ایفا کرده و چه انحرافاتی وجود داشته و موضع شیعیان و ائمه در برابر آن چه بوده، از مباحث مطرح در این فصل است.

فصل چهارم: اوضاع فرهنگی شیعیان عراق

در این فصل اوضاع فرهنگی جهان اسلام و عراق و نقش شیعیان در رشد و شکوفایی فرهنگ عراق مطرح و فعالیت های فرهنگی شیعیان همچون فراگیری و آموزش و تالیف کتاب و رشته هایی که شیعیان در آن قلم زده اند و ... بررسی شده است.

فصل پنجم: اوضاع سیاسی شیعیان عراق

این فصل حاوی فعالیت های سیاسی شیعیان عراق و نقش امام باقر و امام صادق علیهما السلام در تعیین مواضع سیاسی شیعیان و حوادث سیاسی زمان و مواضع شیعیان در قبال آن ها است.

فصل ششم: اوضاع اجتماعی شیعیان عراق

این فصل مربوط به اوضاع اجتماعی شیعیان اختصاص دارد و نویسنده بافت قبیله ای شیعیان و روابط شیعیان با هم و نحله های فکری دیگر همچون عامه(اهل سنت در اصطلاح امروز) خوارج ، زیدیه و ... را بررسی کرده و در مورد نحوه تعامل شیعیان با دیگران و راهنمایی ها و ارشادات امامین صادقین(ع) در این زمینه بحث کرده است.

فصل هفتم: اوضاع اقتصادی شیعیان عراق

در این فصل ابتدا منابع ثروت عراق بازشناسی شده و آنگاه تنگنا هایی که شیعیان در بهره برداری از این منابع داشته است مورد کاوش قرار گرفته است. وضع اقتصادی شیعیان نسبت به عامه و شغل هایی که آن ها به آن اشتغال داشته اند به تفصیل سخن به میان آمده است.

کتاب همراه با ضمیمه ای است که نقشه عراق آن روز و نمودار قبایل عدنانی و قحطانی را به منظور روشن کردن ریشه قبایلی که در کتاب اشم شان برده شده، آورده شده است.

.................................................................

معرفی کتاب در سایت کتابخانه تخصصی اسلام و تشیع

...................................................................

وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین
نویسنده: سید محمد احسانی
ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
تاریخ چاپ: 1392
مکان چاپ: قم

خلاصه: هدف از این تحقیق، روشن شدن وضعیت شیعیان عراق در پراهمیت‌ترین مقطع از تاریخ تشیع است.

 


بنای اعتقادات و کلام شیعه در عصر امام باقر و امام صادق (ع) پی‌ریزی شد و در این دوره بود که شیعه به سبب اعتقادات و فقه ویژه خود از عامه تمایز یافت. از این رو عصر صادقین نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می‌آید.

جامعه شیعی در دوره مزبور می‌تواند الگوی جوامع شیعی در عصرهای بعد و به ویژه عصر ما باشد، زیرا این جامعه زیر نظر مستقیم دو معصوم قرار داشت و آنان انحراف‌ها و کج‌روی‌های جامعه شیعه را اصلاح می‌کردند. در این پژوهش وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین از نظر اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شده است.

هدف از این تحقیق، روشن شدن وضعیت شیعیان عراق در پراهمیت‌ترین مقطع از تاریخ تشیع است که از سویی به روشن شدن این مقطع حساس از تاریخ تشیع می‌انجامد و از سوی دیگر، رفتار و تعامل ائمه (ع) و شیعیان آن عصر در شرایط مختلف خفقان و آزادی نسبی، و تعاملشان با فرقه‌ها و نحله‌های مختلف و ارشادهای ائمه در این موارد، می‌تواند الگوی عصر ما و اعصار بعد باشد.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

مقدمه

جغرافیای انسانی شیعه در عراق عصر صادقین (ع)

فصل نخست: کلیات

بخش اول: صادقین

بخش دوم: عراق

بخش سوم: شیعه

فصل دوم: پیشینه تشیع در عراق تا عصر صادقین (ع)

فصل سوم: اوضاع اعتقادی شیعیان عراق در عصر صادقین (ع)

فصل چهارم: اوضاع علمی و فرهنگی شیعیان عراق در عصر صادقین (ع)

فصل پنجم: اوضاع سیاسی شیعیان عراق در عصر صادقین (ع)

فصل ششم: اوضاع اجتماعی شیعیان عراق در عصر صادقین (ع)

فصل پنجم: اوضاع اقتصادی شیعیان عراق در عصر صادقین (ع)

جمع‌بندی و نتیجه

لینک مطلب در سایت




تاریخ : جمعه 93/1/29 | 11:1 صبح | نویسنده : سید محمد احسانی | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.